Enkla pausövningar på hemmaplan

Under coronatider är det inte lika lätt att träna som vanligt och många blir stillasittande av att jobba hemifrån. Med hjälp av Jakobsbergs folkhögskolas hälsocoach, Malin Jonasson, testade vi några övningar som är enkla att utföra i hemmet.

Övningarna är enkla och går snabbt att utföra. Försök att göra varje övning med 12 repetitioner och 3 set. Får du tid över, försök då att få in en powerwalk före eller efter träningen så känns det extra bra.

Mage och bål

Sätt dig på stolen med lätt bakåtlutning. Spänn magen och ha händerna som stöd. Lyft båda benen med knäna ihop och tryck upp mot magen.

Rygg

Ligg på mage, sätt händerna precis vid öronen med blicken i backen. Slappna av i nacken och lyft ryggen så högt du kan. Sänk dig sedan långsamt till utgångsläget igen.

Triceps dips (baksida överarm och axlar)

Ha rumpan precis utanför stolkanten. Böj armarna och se till att armbågarna pekar bakåt.

Tips: Att byta om till träningskläder är inget måste men det kan göra dig lite smidigare.

Text och modell: Alexander Ellhar
alexander.ellhar@jakobsbergsfolkhogskola.se
Bild: Caroline Blomdahl

Foto: Kelly Sikkema (Unsplash)

2 reaktioner till “Enkla pausövningar på hemmaplan

Lämna ett svar