Kultur

Biografen i Kallhäll är redo för omstart

Folkets Hus i Kallhäll har hållit sin verksamhet stängd för publika evenemang sedan november 2020. Nu när tiderna ljusnar och vaccineringen rullar på är de redo för att köra igång igen.

I december 2020 skrev Järfälla i Fokus om Folkets Hus biograf i Kallhäll som fått hålla stängt för allmänheten på grund av pandemin. Istället har det varit möjligt att boka biografen för en privat visning för upp till åtta personer till kostnaden av tvåtusen kronor. Något som de kallar Jukebox-bio, och som de kommer fortsätta att erbjuda även när allt återgår till det normala.

Pandemin är som bekant inte över och förbudet om allmänna sammankomster för över åtta personer ligger fortfarande kvar. För Folkets Hus har det varit motigt med bokningar av biografen.
– Vi har väl haft ett tiotal bokningar under pandemin, säger Jens Storm, verksamhetschef på Folkets Hus i Kallhäll.

Enligt Jens Storm så har biografen inte haft en enda privat visning sedan Järfälla i Fokus träffade honom senast. Jens Storm berättar även att de har sökt och fått statliga ekonomiska stöd från bland annat Svenska filminstitutet och Boverket.

Hur ligger ni till ekonomiskt?
– Undergången är inte nära än, vi har lite marginal kvar. Men det är klart om detta drar ut på tiden ännu mer så blir det tufft. Vi har tagit mycket stryk ekonomiskt, och är otroligt tacksamma för de statliga stöd vi har fått.

Den tredje maj ska regeringen ge nya besked gällande riktlinjer för allmänna sammankomster och Jens Storm hoppas att restriktionerna lättas.
– Finns möjligheten att ta in fler än åtta personer så kommer vi att börja visa filmer redan i maj, säger Jens Storm.

Om restriktionerna inte lättar under våren så tror Jens Storm att de iallafall kan ösa på för fullt, från och med hösten.
– Jag hoppas och tror verkligen att det blir så och då kör vi ordentligt med filmvisningar, liveopera och teaterföreställningar. Vi är hoppfulla inför sensommar och höst, säger Jens Storm.

Folkets Hus beläget mitt på torget i Kallhäll.
Foto: Leopoldine Bergström

”Taggade på att sjösätta marknadsföringsplanen”
Jens Storm berättar att verksamheten har tagit fram en treårig marknadsföringsplan för att synas och höras ännu mer i området. Men eftersom de inte har några tjänster att erbjuda för tillfället så ligger den lite på is.
– Vi är otroligt taggade på att sjösätta vår marknadsföringsplan, säger Jens Storm.

Har ni några planer på att ha någon form av evenemang när allt över och ni kan köra på som vanligt?
– Inte i nuläget, men det är en intressant idé att ha något slags omstartsevent, säger Jens Storm.

Esaias Lundgren
esaias.lundgren@jakobsbergsfolkhogskola.se