Julen är viktigare än någonsin – trots dystra tider
Foto: Amela Klinac
Månaderna innan jul skjuter försäljningssiffror vanligtvis i höjden, men under det senaste årets mätningar dalade siffrorna i Svensk Handelsstatistik. Den stigande inflationen och högre räntor gör att vi spenderar mindre pengar på julklappar. Samtidigt betyder julen och vardagslyxen mer än någonsin.
Efter år av inflation, stigande räntor och elpriser har vi lagt mindre pengar på julklappar. Under 2023 väntades julklappshandeln uppgå till 21,5 miljarder kronor, en nedgång med 500 miljoner kronor jämfört med 2022, enligt siffror från Svensk Handel.
Jakob Östberg, professor i företagsekonomi och forskare om konsumtionskultur Stockholms universitet, menar att siffrorna inte beror på ett minskat intresse för julen.
–Folk har inte tröttnat på julen, och inte heller julhandlingen. Men med tanke på inflationen så har vi mindre pengar att lägga på julhandlingen, säger Jakob Östberg.
Även om vi lägger mindre mindre ekonomiska medel på julklappar, menar Jacob Östberg att julen får mer plats tidsmässigt. Många julpyntar redan i november, plockar in granen redan vid första advent och lägger mycket tid på julpyntet. I tider av klimatkris, krig i det europeiska närområdet och oro över vad som ska hända efter valet i USA, är det vanligt att vända sig mer mot den inre sfären, förklarar Jacob Östberg.
– Vi har inte gått tillbaka till grundvärderingar eller tänka på Jesusbarnet mer. Men det är kärvare tider och människor har mindre pengar att lägga. Så det är snarare det än att vi ser några tecken än att folk har sökt andra värden, säger Jacob Östberg
Samtidigt har studier visat att en mindre plånbok gör att vi lägger pengar på att köpa mindre saker snarare än stora, ett läppstift istället för en weekendresa – ett fenomen som också kallas för ‘the lipstick effect’. Detta gör att det trots sjunkande siffror för julhandeln går väldigt bra för smink-och hudvårdsmärken. Det säljs julkalendrar med hudvård för höga priser och de säljs slut på nolltid.
– Julen är viktig och då blir det ännu viktigare att julen blir bra. Vi vill ge våra barn den där speciella känslan och vi vill sätta guldkant på våra näras och käras tillvaro. Trots att inte ekonomin tillåter fler julklappar, ger vi det lilla extra för att göra julen speciell, säger Jacob Östberg.
Järfälla i Fokus har varit på plats på Barkarby Outlet och frågat tio Järfällabor om deras julklappshandling i år.
Amela Klinac
amela.klinac@jakobsbergsfolkhogskola.se