Rulltrappan som SL glömde
I flera månader har den stått still, rulltrappan vid Jakobsbergs station. I flera månader har nödstoppskylten blinkat ilsket rött. Trots flera felanmälningar har inget hänt. Varför?
Jakobsbergs station har över 20 000 påstigande resenärer per dygn. I rusningstid är flödet av människor i de olika upp- och nedgångarna konstant. I anslutning till stationen, vid uppgången mot Kvarnplan, finns rulltrappan som inte rullar.
SL:s kundtjänst säger att SL ansvarar för rulltrappor som ligger innanför spärrarna. Rulltrappor som ligger utanför spärrarna är kommunens ansvar, menar de.
Även en stationsvärd i biljettluckan på Jakobsbergs station säger att det är kommunen som ansvarar för rulltrappan i fråga, eftersom att den ligger “utomhus” som hon beskriver det.
Men på rulltrappan sitter en lapp med uppgifter till ett besiktningsföretag. Företaget uppger att det är AB Storstockholms Lokaltrafik, alltså SL, som står som kund på fakturorna för besiktningar av den specifika rulltrappan.
Christopher Fryk är belysningsingenjör på Samhällsbyggnadsförvaltningen i Järfälla kommun. Han bekräftar att underhållet för just denna rulltrappa ska skötas av SL. Enligt honom har Järfälla kommun bara ansvar för en enda rulltrappa i anslutning till stationen, och det är inte rulltrappan vid Kvarnplan.
– Det är lite oroväckande att det verkar vara oklart vem som sköter om vad. Min kollega brukar ha möten med Trafikförvaltningen och SL och då verkar det inte ha varit några frågetecken. Det finns gränsdragningslistor där kommunen och Region Stockholm går igenom det, säger Christopher Fryk.
Järfälla i Fokus kontaktar Järfälla kommuns servicecenter, som hanterar felanmälningar för kommunens ansvarsområden. De säger att flera medborgare hört av sig om att rulltrappan inte fungerar och menar att de vidarebefordrat klagomålen till SL.
Kommunen skickade dessutom in fyra felanmälningar till SL för nästan ett halvår sedan, så varför står rulltrappan fortfarande stilla?
SL:s kundtjänst säger att rutinen för att felanmäla en rulltrappa i första hand är att kundtjänsten kontaktar en stationsvärd, som i sin tur gör en felanmälan.
Huruvida en felanmälan är registrerad och om en åtgärd är påbörjad eller inte, har Järfälla i Fokus inte fått svar på trots upprepade försök. Pressjouren på Trafikförvaltningen i Region Stockholm, som ansvarar för SL, vill inte svara på några frågor över telefon när vi ringer dem utan ber oss att skicka frågorna via mejl.
Trafikförvaltningen har ännu inte återkommit med något svar på de frågor vi skickat till dem via mejl och sms, utan hänvisar till att de undersöker saken och måste prata med någon som har insyn i ärendet, men att de också har ett stort inflöde av frågor.
– Vi måste prioritera frågor från journalister, säger Sophie Gunnarsson, presskommunikatör på Trafikförvaltningen.
Sen händer något. På fredagsmorgonen, dagen efter Järfälla i Fokus ringt runt, lyser det plötsligt grönt vid rulltrappan. Den rullar igen.
Under fredagsförmiddagen meddelar Trafikförvaltningens pressjour via mejl att de för dialog med Järfälla kommun för att hantera ärendet.
Ella Brodin
ella.brodin@jakobsbergsfolkhogskola.se