Hallå där distansläraren… Malin Jonasson.
Hälsoutvecklare är en av skolans utbildningar som är extra beroende av att deltagarna är på plats, då ni har många fysiska aktiviteter som ska ske tillsammans. Hur har ni gjort för att genomföra utbildningen på distans?
– Precis när corona-viruset bröt ut som värst i Sverige skulle vi ha vår kurs i massage och det är helt klart svårt att lära sig massage på distans. Det går inte riktigt. Så vi sågs faktiskt. Men färre träffar. Vi gjorde om massageutbildningen till heldagar istället för halvdagar. De som inte tyckte det kändes bekvämt fick såklart vara med hemifrån.
Hur känns det att ha fått ställa om utbildningen och arbeta så mycket hemifrån?
– Jag saknar att undervisa på skolan. Jag är en lärare som gillar att mötas, diskutera och interagera med deltagare i klassrummet, det går inte på samma sätt digitalt. Det har varit en utmaning. Men i den utmaningen har jag också lärt mig massor som jag kan ta med mig i framtiden.
Som vad då?
–Jag har börjat ge ut arbetsfrågor och mer kurslitteratur, det har gått väldigt bra. Det ska jag fortsätta med även efter corona.
Vad har varit det svåraste med att sköta utbildningen på distans?
– Redovisningar. Jag håller just nu på att klura ut hur vi ska kunna ha praktisk redovisning om stresshanteringmetoder i maj, kanske blir det på yogamattor i min trädgård, kanske utspridda i Höga salen. Det blir svårt för deltagarna att till exempel ha ett yogapass eller lära ut mindfulness på distans, det blir inte samma sak. Sen har det också blivit mycket mer arbete eftersom elverna måste lämna in fler uppgifter som jag sedan ska gå igenom.
Har du som lärare på utbildningen Häsloutvecklare något smarrigt lunchtips för distansstudenter?
– Havrepannkakor med blåbär, banan och keso. Det är både gott och nyttigt. Det måste ju vara gott. Annars är det inget roligt.
Läs receptet här som vår reporter Oscar Svensson Silfverhielm provlagade.
Julia Videgård