KulturSamhälle

Konstverk som vittnar om ett krig

En kvinna med två pilar i ryggen och en skadeskjuten fågel. I Maria kyrka i Jakobsberg samlas ukrainska flyktingar för att måla med kriget som inspiration. Järfälla i Fokus har besökt konstutställningen och samtalat med konstnärerna.

I en kal, terrakottafärgad tegelbyggnad ligger Maria kyrka. Utsidans kala intryck ger inget löfte om en särskilt varm miljö. Men vägen in till kyrkan skvallrar om att det trots allt finns värme innanför väggarna. På en anslagstavla sitter det olika lappar med förslag på aktiviteter kyrkan har, bland annat yinyoga, lunch du kan köpa för en billig peng och “Möta Sverige Direkt”, en mötesplats för de ukrainare som bor i Järfälla. 

Det första du ser när du kommer in genom entrédörren är, hängandes på en vägg, tavlor med blandade motiv. Det alla tavlor har gemensamt är att de är målade av deltagare i gruppen Möta Sverige Direkt, utifrån det krig de upplevt och den vardag de nu lever i här i Sverige. 

Jens Alexandersson, 45 år, är ansvarig för Möta Sverige Direkt. Han har drivit projektet sedan de första ukrainska flyktingarna kom till Sverige, med fokus på att få in dem i det svenska samhället. De träffas en gång i veckan, på onsdagar. 

Vi har haft fokus på att de ska lära sig det svenska språket, men även gett dem mer vardagliga råd. Vi har bland annat gett tips om var de billigaste grönsakerna finns här i Järfälla, vem man ringer om man blir sjuk, vart biblioteket ligger och hur de skaffar egna lånekort, säger Jens Alexandersson. 

Efter att ha donerat målarmaterial till de ukrainare som bor på kommunens boenden, märkte Jens att det fanns ett kreativt behov. Tamara Lytvynenko var en av dem som började måla allt mer. Hon kom till Sverige i april 2022. När Tamara Lytvenenko gav Maria kyrka en tavla hon målat, väcktes idén om en utställning där deltagarna skulle få måla tavlor och sedan ställa ut dem. 

Jag kom till Sverige när mitt lilla vackra hemland attackerades av det stora Ryssland. Sverige är ett vackert land med snälla människor, det är hon som inspirerar mig att måla, säger Tamara Lytvenenko. 

En av Tamaras tavlor ”Krig” på utställningen. Foto: Rebecka Folkving

Målandet är något Tamara Lytvenenko tagit upp först nu när hon kommit till Sverige, då hon kände ett behov av att få uttrycka sig. Måleriet har för henne blivit ett sätt att visa och reflektera över det krig hon varit med om. Tamara får även en del förfrågningar av folk som har sett hennes konst på utställningen och vill köpa hennes tavlor. När hon fått förfrågningar har hon märkt att efterfrågan på svartvita tavlor är stor.

Det är så mörkt här, det verkar inte som om att det finns tillräckligt med sol, det är kanske därför svenskarna gillar svartvitt så mycket. Jag målar hellre med mer färg, säger Tamara Lytvenenko.

Även om det bara är en handfull av gruppens medlemmar som varit med och målat till utställningen kan många av dem identifiera sig med tavlorna. 

Alla deltagare känner igen sig i Tamaras Lytvenenko tavlor, de förstår hennes process, de kan relatera till vad hon målar, menar Jens Alexandersson. 

En av Tamaras tavlor föreställer en kvinna med långt svart hår i en vit klänning med öppen rygg. Kvinnan har två svarta pilar i ryggen. Det rinner blod längs kvinnas rygg, i bakgrunden syns en svart ängel, det är han som skjutit henne. Tavlan heter “Storebror”, Tamara Lytvenenko förklarar att den heter så då kvinnan symboliserar Ukraina och den svarta ängeln Ryssland. I det högra hörnet av tavlan står en solros, kanske för att symbolisera hopp? Solrosen är känd för att med sina gula kronblad sträcka sig mot himlen i jakt på solen.

Konstutställningen går att se i Maria kyrka och Tamaras konstverk är till salu, likt alla andra tavlor som syns i utställningen. 

Text och bild: Rebecka Folkving
rebecka.folkving@jakobsbergsfolkhogskola.se